Gravstenen er bevaringsværdig på grund af den flotte flamme effekt på monumentet.

Gennem hele sit 40 år lange arbejdsliv var Bjarne Fischer, født 1891 i Asnæs, beskæftiget ved Statsbanerne. Efter en periode som håndværker på DSB-værkstedet i København, kom han i 1916 til Bramminge som lokomotivfyrbøder.

Efter 15 års hårdt slid på lokomotivet, avancerede Bjarne Fischer til lokomotivfører, med base i Holbæk og fra 1933 i Kalundborg.

Efter 15 års hårdt slid på lokomotivet, avancerede Bjarne Fischer til lokomotivfører, med base i Holbæk og fra 1933 i Kalundborg. Her førte han hovedsagelig damptog på Nordvestbanen, men sandsynligvis også dampmaskiner på Værslevbanen mellem Slagelse og Kalundborg. Hertil kommer også kørsel med forskellige motorvogne. Bjarne Fischer, der gik på pension i 1956, har næppe ført de moderne MY´ere, der kom på skinner i 1954 og ikke kørte helt til Kalundborg i starten.

Bjarne Fischer blev gift to gange. Første gang i København i 1916 med Meta Zenia Jensen, der efter sin død i 1918, blev bisat i det familiegravsted han samme år fik oprettet på Sct. Olai Kirkegård.

I 1919 blev Bjarne Fischer gift med Jenny Jensen, i Oddesund ved Limfjorden. Hun døde i 1953.

Den første jernbanestrækning i kongeriget blev indviet i 1847. Fra Roskilde byggedes Nordvestbanen mod Kalundborg, der stod færdig i 1875. Med indvielsen af strækningen blev det muligt at rejse fra København til Kalundborg på fire timer og 50 minutter. Der kom konstant nye typer damplokomotiver på skinnerne op gennem 20´erne og 30´erne. Maskinerne fik mere trækkraft, som eksempelvis den K-maskine Bjarne Fischer førte på Nordvestbanen, hvor den i årtier var enerådende som ekspres- og godstog.

Bjarne Fischers lokomotiv var knap 15 meter langt med tender, vejede fuldt lastet med kul knap 42 ton, og kunne skyde en hastighed på 100 km. i timen. I 1952 var rejsetiden mellem København og Kalundborg med persontoget knap tre timer. Med eksprestoget, der havde forbindelse til færgerne Kalundborg-Århus, tog rejsen to timer og 18 minutter.

 

Bjarne Fischers arbejdsplads kan stadig opleves kørende, når Vestsjællands Veterantog sætter damp på maskinen i Høng

Den sidste K-maskine blev udrangeret i 1962, men Bjarne Fischers arbejdsplads kan stadig opleves kørende, når Vestsjællands Veterantog sætter damp på maskinen i Høng. Granitstenen er udpeget som bevaringsværdig på grund af dens polerede forside, der symboliserer noget Bjarne Fisher kendte særdeles godt til: En spids rød flamme.

Lokale historier

Gå på opdagelse i de historiske arkiver

Gå direkte til Arkiverne

Kontakt os

Vi er altid klar til at hjælpe. Vores kontor og vores telefoner er åbne mandag til torsdag fra 12.00 til 14.00. Du er også velkommen til at kontakte os pr. mail. Her på hjemmesiden kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål under fanebladet "kontakt".

Esbern Snaresvej 15
4400 Kalundborg

+45 59 51 27 85
Man-tor 12.00 til 14.00, fred. lukket.